7 simptome ale epuizarii emotionale

Psihoterapie individuala, cuplu și familie - EFT București

7 simptome ale epuizarii emotionale

Loading

Epuizarea emotionala este adesea confundata cu epuizarea profesionala. In ciuda acestui fapt, acestea sunt intr-adevar doua fenomene diferite, chiar daca anumite simptome raman comune acestor doua tipuri de burnout. 

Epuizarea emotionala reprezinta un surmenaj emotional legat de un set de obligatii care pot aparea atat in ​​viata privata, cat si in cea profesionala.

Definitia epuizarii emotionale 

Epuizarea emotionala se caracterizeaza printr-o stare de epuizare psihologica cauzata adesea de un blocaj emotional. 

Acest fenomen poate fi dificil de detectat, deoarece este inca nerecunoscut si neclar pentru multi oameni. Apare din motive diverse, de exemplu atunci cand ne confruntam cu o multitudine de sarcini: munca, viata de familie, viata sociala, factori care ne impiedica sa ducem totul la bun sfarsit asa cum ne-am dori. 

Daca este detectata prea tarziu, pentru unii oameni, epuizarea emotionala se poate transforma in depresie. Prin urmare, este important sa stiti care pot fi primele semnale de avertizare pentru a o detecta cat mai devreme.

Care sunt simptomele epuizarii emotionale?

Epuizarea emotionala poate aparea in orice moment al vietii si la oricine. Contrar a ceea ce s-ar putea crede, acest simptom nu are legatura doar cu viata profesionala. Oamenii care sufera de epuizare psihica au tendinta de a se autodepasi si vor intotdeauna sa faca tot ce le sta in putinta pana cand devin coplesiti de acumularea de sarcini si obligatii familiale, sociale si profesionale.

Dintre simptomele care revin cel mai des, putem aminti: 

  • Semnale cognitive si comportamentale

Acestea sunt tulburarile legate de memorie si concentrare si care influenteaza comportamentul indivizilor.

  1. Oboseala emotionala: se caracterizeaza in general printr-un sentiment de goliciune interioara si o dificultate in intelegerea si simtirea sentimentelor celorlalti.
  2. Hipersensibilitate: Aceasta hipersensibilitate duce la schimbari frecvente de dispozitie la persoanele cu aceasta tulburare. Acest lucru ii poate determina asadar sa reactioneze uneori excesiv si disproportionat, ceea ce modifica relatiile cu ceilalti (familie, cuplu, prieteni etc.).
  3. Tulburari de somn sau chiar episoade de insomnie. Un sentiment constant de oboseala este experimentat ca si cum nu ai dormit niciodata suficient.
  4. O scadere a increderii in sine. Intr-adevar, faptul de a nu putea indeplini toate sarcinile pe care ni le impunem sau care ne sunt impuse, dar pe care ni le asumam in totalitate duce de obicei la o pierdere a increderii in sine.
  5. Stres semnificativ cauzat de suprasolicitarea psihica.
  6. Dificultate de concentrare si pierderide memorie.
  7. Atacuri de panica si anxietate. Este de obicei caracterizata de atacuri de panica bruste si repetitive.
  • Semnale fizice

Epuizarea emotionala poate declansa uneori dureri fizice si, in unele cazuri, poate provoca chiar boli (migrene, dureri de spate, dureri de stomac, infectii etc.).

Uneori, epuizarea emotionala se poate transforma in depresie. Prin urmare, este important sa o depistati cat mai devreme si sa actionati imediat ce apar primele simptome. 

Cum sa depasiti epuizarea emotionala?

Cand sunteti epuizati mental, va simtiti blocati pentru ca nu credeti ca puteti schimba situatia, dar exista multe modalitati de a face fata epuizarii emotionale, astfel:

  • Deoarece epuizarea emotionala nu este recunoscuta ca o boala, nu exista niciun tratament care sa o vindece. Un psihoterapeut va poate insoti si ghida astfel incat sa puteti iesi din cercul vicios in care sunteti.
  • Concentrati-va pe voi insiva. Faceti-va timp pentru voi, gasiti activitati care va relaxeaza.
  • Faceti-va timp sa va odihniti (fara sa va simtiti vinovati).
  • Exprimati-va sentimentele si incercati sa le intelegeti si sa le acceptati
  • Petreceti timp cu oamenii pe care ii iubiti. 

In cele mai multe cazuri, epuizarea emotionala poate fi evitata daca luati masuri pentru a avea grija de voi in orice moment sau daca apelati la ajutor profesional. In loc sa va fortati, fiti amabili cu voi si cu corpul vostru, dezvoltati-va abilitatile de comunicare si iubiti-va suficient de mult incat sa va puneti pe primul loc.

Va multumesc,

Psihoterapeut Alina Blagoi

Niciun comentariu

Adaugă comentariul tău

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!